Isnin, 24 Mei 2010

KAJIAN BEBAN TUGAS GURU

INFO: Kaji selidik NUTP mengenai beban tugas guru



Buat yg tidak mengetahui apa yg cikgu-cikgu kat sekolah dok buat, selain masuk kelas dan mengajar...

A: Urusan data, fail, buku rekod dan laporan

# Pemprosesan maklumat guru, pelajar dan sekolah
# Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), stok mata pelajaran dan bengkel
# Penilaian kerja kursus mata pelajaran untuk peperiksaan
# Penilaian lisan berasaskan sekolah (PLBS)
# Buku Nilam Sekolah
# Laporan Adab Belajar
# Baitulmal dan biasiswa
# Laporan guru bertugas
# Urusan disiplin pelajar
# Urusan pusat sumber
# Program khas dari Jemaah Nazir
# Buku rekod kerja sekolah

B: Pentadbiran

# Pegawai pinjaman di Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah
# Pengurusan pentadbiran
# Kutipan yuran dan pelbagai
# Guru kelas

C: Kurikulum

# Jenis peperiksaan
# Program sekolah, Jabatan Pendidikan Negeri dan Kementerian Pelajaran
# Kertas kerja kajian tindakan
# Panitia
# Mata pelajaran
# Pentaksiran Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS)
# Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)

D: Kokurikulum

# Aspek keselamatan & perlindungan guru dan pelajar

E: Hal Ehwal Murid (HEM)

# Urusan HEM Sekolah Menengah Berasrama

Cuba kita sesama lihat dan renungkan susunan tugas seorang Guru yang Wajib dipikul oleh setiap Guru di sesebuah sekolah:

1. Guru Kelas:
a. Memikul tanggungjawab menjaga kebajikan pelajarnya.
b. Membuat segala carta tentang organisasi kelas yang dipegang.
c. Mengisi Maklumat Murid mengikut bilangan murid dalam kelas yang diamanahkan.
d. Kecerian kelas.
e. Inventori peralatan kelas.
f. Mengambil kedatangan pelajar setiap hari.
g. Projek Nilam
h. Kutipan Yuran
i. Isi Maklumat Kesihatan Murid
j. Isi Maklumat Kad 001 (entah apa-apa je nie - tak masuk akal keje nie).
k. Buat rekod PLBS
l. Isi markah ujian dan masukan ke buku rekod.

2. Guru Rumah Sukan:
a. Mengadakan latihan sukan 2 kali seminggu.
b. Kutip Yuran Rumah Sukan.
c. Menyediakan senarai nama ahli rumah sukan.
d. Membuat pemilihan pelajar untuk dipertandingkan.
e. Menempah dan mengedarkan makan minum kepada semua ahli rumah semasa sukan.

3. Guru Kelab/Persatuan:
a. Menjalankan Mesyuarat Persatuan.
b. Menjalankan Perjumpaan Kelab (seminggu sekali).
c. Menyediakan Laporan Perjumpaan Kelab.
d. Kutipan Yuran Kelab.

4. Guru Bertugas Mingguan:
a. Membuat Laporan Harian apa yang terjadi di sekolah.
b. Menyediakan persiapan apa yang berlaku pada minggu tersebut.
c. Hantar pelajar bermasalah ke klinik dan sebagainya.
d. Pastikan semua blok bangunan selamat digunapakai.
e. Tutup Pintu, Tingkap Kelas kalau ader yg terbuka waktu balik.
f. Buka pintu dewan untuk majlis rasmi.
g. Tutup Bilik Guru.
h. Periksa kebersihan tandas. (ader ke inipun kena buat…!!)

Akibatnya, shakhsiah pelajar terabai...Tak dak masa nak pandang pelajar walau sebelah mata, Tiba-tiba rasa nak membebel..

Rasa tanggungjawab ni sebenarnya menebal, melihat keruntuhan dan kebejatan sosial di kalangan pelajar sekolah hari ini semakin menjadi2...guru sekarang dah tak boleh jentik pun pelajar apabila pelajar melampau, maka laporan saja ditulis, merokok ke , membuli ke, last2 merogol ( ha padan !) ...tulis laporan ikut prosedur, A-Z pastu tindakan blur...

Ntahla...masa sambut hari guru sekolah sorang kawan ni, dia tangkap pelajar berpelukan dalam kelas masa sambutan hari guru !! tak fahamlah, mesti la kalu cg tu lempang jer budak2 tu, mak bapak datang serang sekolah sebab lebih sanggup tengok anak jadi "beruang" daripada jadi beruang...

Nauzubillah....semoga kita terpelihara dari kejahilan yg meragut semua iman dan taqwa kita...

senang jer, hilang iman, hilang lah moral...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

comment box